Umahro Cadogan

Umahro Cadogan har den dybe, videnskabelige forståelse, der skal til, så du får al den sundhed, energi og vitalitet, du ønsker og fortjener.

Hvad enten du vil være rask, være sundere, performe bedre fysisk eller performe bedre mentalt og arbejdsmæssigt. Midlerne er kost, motion og bevægelse, søvn, håndtering af stress, optimering af dit sind og ændring af miljøet omkring dig.

Umahro viser dig vejen, så du med helt enkle midler, kan ændre dit liv i den retning, du ønsker.

Umahros mission

Jeg vil gøre alt, jeg kan for at
give dig viden, inspiration og
redskaber til at spise og leve
dig på toppen!

Gøre alt jeg kan, for at hjælpe
dig til at få al den energi, vitalitet
og sundhed, du ønsker og fortjener.

•At hjælpe dig fra syg til rask
•At hjælpe dig fra usund til sund
•At hjælpe dig til fra sund til
toppræstation fysisk såvel som
mentalt, psykisk og arbejdsmæssigt

Hvorfor

Jeg har selv været ret syg og spist samt levet mig rask igen. Jeg er gået fra syg til rask, fra usund til sund og nu fra sund til toppræstation. Du kan se min historie i videoen nedenfor.

Du fortjener mindst lige så megen velsmag, vitalitet og velvære, som jeg selv har fået! Vil du gerne have indsigt i, hvordan du selv kan få mere energi, sundhed, glæde, velvære, velsmag og ældes med ynde?

Vil du gerne have din krop og dit helbred til at samarbejde, så skavanker og helbredsproblemer ikke fylder så meget i dit liv?

 

Så byder jeg dig velkommen!

Umahro Cadogan

 

de 10 kostbud

Den korte udgave

  1. Spis grøntsager, bær og frugter hver dag – mindst 600 gr, men hellere 1 kg, helst flere grøntsager end bær og frugter og meget gerne økologisk.
  2. Spis protein af ordentlig kvalitet til hvert eneste måltid. Få mindst 1 lille håndfuld til hvert måltid. “Rent” proteinpulver kan også være en OK kilde til ekstra protein.
  3. Skån din krop for al det tilsatte sukker – både det synlige, det usynlige og det kunstige. Hvis du fra vælger det som udgangspunkt, bliver det meget nemmere at styre dit indtag.
  4. Sky ikke fedt – de rigtige fedtstoffer er sunde, så fokuser på type og kvalitet. Animalske fedtstoffer er ikke så farlige, som tidligere påstået. Vegetabilsk fedt er sundt, hvis det koldpresset og uraffine- ret…eller stadigvæk i nødden, kernen, frøet eller en oliven. Få omega-3 fedtsyrer hver eneste dag.
  5. Spis bælgfrugter, nødder, frø og kerner hver eneste dag. Få en lille håndfuld nødder.
  6. Hvis du spiser kornprodukter, så vælg fuldkornsprodukter og fuldgryn – de raffinerede korn er ikke lige så næringsrige. Og få dem meget gerne udblødte eller lavet som surdej. Gluten er et problem for nogle, men det er en overtolkning, at alle skal undgå alt med gluten i.
  7. Drik 1½-2 liter vand, ren grøntsagsjuice, grøntsagsjuice med lidt frugt i, grøn te, hvid te, sort the og urtete hver dag – hvis du bare må have kaffe eller alkohol, så gå efter nydelse og kvalitet, lidt men godt. Mælk og mejeriprodukter er ikke en nødvendighed, men omvendt er det heller ikke generelt usundt. Dog er der nogle, der har det klart bedst uden mælk. Mejeriprodukter ser ud til at være sundest, hvis de er fermenterede/syrnede.
  8. Spis som udgangspunkt regelmæssigt og lad være med at springe ikke hovedmåltiderne over. Andre spisemønstre kan være relevante, hvis du er parat til det, du har et medicinsk behov eller det virker for dig.
  9. Spis afbalancerede måltider med sundt fedt, kvalitetsprotein, “hele” kulhydrater og grøntsager – gerne så økologisk som muligt. Det gør du ved at spise efter T-tallerken-modellen (se nedenfor) og evt. ændre balancen efter dine behov.
  10. Selv med så god mad, er det en god idé at tage en daglig multivitamin/mineral, et D-vitamintilskud, omega-3 fedtsyrer og eventuelt mælkesyrebakterier – hvis du vil understøtte med flere kosttilskud – der kan være ganske relevante på individuelt niveau – så rådfør dig med fagfolk først.

Hvad med kalorierne?

Kalorier tæller selvfølgelig, så konceptet kalorier ind vs kalorier ud er ikke forkert. Hvis du spiser for mange kalorier, så tager du på.

Og det bliver usundt, når der ender med at være for meget kropsfedt. Men typen og kvaliteten af maden som kalorierne kommer fra, samt hvornår de spises og din krops tilstand, har også noget at skulle have sagt, i forhold til om du tager på eller taber dig…og hvad du tager på eller taber.

For bliver det fedt, væske og/eller muskelmasse? Så spis ikke for meget, men spis også (mest) af det rigtige og sunde.

hjælp til mere sundhed?

Personlig

konsultation

(begrænset ledige tider)

"Gå fra Syg til

Rask på 12 uger"

(live og online)

Se Umahros foredragskalender